Wednesday, November 3, 2010

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran 2 : Murid Berpencapaian Rendah

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Untuk Mengukur Isipadu Cecair
( Murid Berpencapaian Rendah )

Kelas                          :           2 Cerdik

Tarikh                        :           18.10.2010

Tajuk                          :           Isipadu Cecair

Sub Topik                   :          Pengenalan isipadu cecair

Objektif                      :          Di akhir pelajaran, murid-murid akan dapat mengukur dan membanding 
                                               isipadu cecair dengan menggunakan unit bukan piawai dengan betul.

Bahan                         :          botol, mangkuk, jug, gelas, cawan, baldi, cecair berwarna, ( bekas untuk 
                                              pengukuran sebaik-baiknya yang lutsinar supaya murid dapat melihat dengan  
                                              jelas cecair di dalamnya ).

Peng Sedia Ada          :        Murid telah mengetahui maksud penuh, kosong dan separuh dalam kehidupan 
                                             seharian mereka.

Perbendaharaan kata:        penuh, kosong, separuh, lebih, kurang

Strategi Pengajaran   :       inkuiri penemuan

Nilai Murni                 :       menjaga kebersihan, berhati-hati

Langkah                     :
1.        Guru menunjukkan 1 biji gelas dan 1 biji mangkuk berisi air.
2.        Minta murid menyebutkan bekas manakah yang mempunyai isipadu cecair yang lebih.
           ( murid mengatakan isipadu gelas lebih sebab ianya tinggi)
3.        Guru meminta 2 orang murid menuangkan air tersebut ke dalam 2 biji gelas yang lain. 
           Minta murid menyebutkan bekas  yang manakah yang mengandungi lebih air.
        ( murid mengatakan kedua-duanya sama banyak)
4.        Guru menerangkan bahawa kandungan isipadu cecair tidak boleh diukur berdasarkan ketinggian bekas.
5         Guru menunjukkan 3 biji gelas yang sama saiz. 
           Minta murid memberitahu persamaan di antara ketiga-tiga gelas tersebut.
6.             Perkenalkan kosa kata ‘ penuh ‘, ‘separuh’, ‘penuh’.
7.             Minta murid tampil ke hadapan dan mengisi air mengikut kosa kata yang diberikan dengan bantuan 
          guru.

                                                               
8.                Bahagikan kelas kepada beberapa kumpulan yang mempunyai 4 orang ahli  untuk menjalankan
             aktiviti pembelajaran secara kooperatif.
9.                Berikan setiap kumpulan satu set bekas, baldi dan cecair berwarna.
10.             Minta murid mengisi bekas-bekas tersebut dengan air berdasarkan kosa kata yang diberi. Kosa kata 
             bagi setiap kumpulan adalah berlainan.
                                                 Contoh : botol : penuh    ,    gelas : separuh
11.             Murid mengisi air ke dalam bekas dengan berhati-hati.
12.             Minta murid menyusun bekas tersebut dan bandingkan isipadu cecair.
13.             Guru memeriksa setiap kumpulan untuk memastikan murid mengisi air dengan betul berdasarkan kosa
             kata yang diberikan.
14.            Edarkan lembaran kerja. Warnakan bekas berdasarkan kosa kata yang diberikan.


Lembaran Kerja
Warnakan gambarkan berdasarkan perkataan yang diberikan.


Penuh


Separuh




Kosong





Separuh




Penuh




Kosong




No comments:

Post a Comment