Monday, November 8, 2010

Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran 1 : Murid Berpencapaian Tinggi

 Aktiviti Pengajaran Dan Pembelajaran Untuk Mengukur Isipadu Cecair
( Murid Berpencapaian Tinggi )

Kelas                             :           2 Cerdas

Tarikh                           :           18.10.2010

Tajuk                            :           Isipadu Cecair

Sub Topik                     :           Mengukur isipadu cecair

Objektif                        :           Di akhir pelajaran, murid-murid akan dapat mengukur dan membanding 
                                                   isipadu cecair dengan menggunakan unit piawai ( liter ) dengan betul.

Bahan                           :           silinder penyukat, jug penyukat, pelbagai jenis bekas, baldi, cecair berwarna.

Peng. Sedia Ada          :           Murid telah mengetahui cara mengukur isipadu dengan menggunakan 
                                                    pelbagai bekas sebelum ini.

Perbendaharaan kata   :           liter, silinder penyukat, jug peyukat

Strategi Pengajaran     :           inkuiri penemuan

Nilai Murni                :           menjaga kebersihan, berhati-hati

Langkah                                
 1.          Guru mempamerkan silinder penyukat dan jug penyukat di hadapan kelas.
              Guru dan murid berbincang tentang cirri-ciri dan kegunaan silinder penyukat  
             dan jug  penyukat.
                                                                1 liter = 1000 mililiter
2.                Seorang murid dipilh sebagai penunjukcara menyukat cecair menggunakan bikar 
            dan silinder penyukat.
3.             Guru menerangkan cara yang betul membaca ukuran cecair pada silinder penyukat 
           dan jug penyukat.
                                                                                         
4.                Bahagikan murid kepada beberapa kumpulan dengan 5 orang satu kumpulan 
              untuk menjalankan aktiviti pembelajaran secara kooperatif.
5.                Berikan setiap kumpulan silinder penyukat, jug penyukat, pelbagai jenis bekas,
              baldi dan cecair berwarna ( guru perlu memastikan bekas yang digunakan mempunyai 
             ukuran yang tepat kepada liter. Contohnya 1 liter atau 2  liter dan sebagainya)
6.                Guru meminta murid mengisikan bekas tersebut dengan cecair berwarna hingga penuh. 
              Kemudian tuangkan cecair tersebut ke dalam silinder penyukat atau jug penyukat.
7.                Minta murid membaca isipadu cecair bagi bekas tersebut dan catatkan bacaannya.
8.                Ulangi langkah tersebut dengan bekas-bekas yang lain. Minta murid yang berlainan 
              untuk mengukur dan membaca isipadu cecair.
9.                Wakil setiap kumpulan diminta membentangkan hasil pengukuran isipadu cecair.
10.            Guru mengedarkan lembaran kerja kepada setiap murid.
Lembaran Kerja:
Warnakan silinder penyukat untuk menunjukkan isipadu cecair bagi setiap bekas.


Jawab soalan di bawah:

5. Bekas yang manakah mengandungi isipadu cecair yang paling banyak?

    …………………………………………..

6. Bekas yang manakah mengandungi isipadu cecair yang paling sedikit?
   
    …………………………………………

No comments:

Post a Comment